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Home/Pubblicazioni/RicercAzione/Current issuePeer reviewed “Class A Journal ” – National Agency for the Evaluation of Universities and Research Institute
ISSN – 2036-5330
Registered at Court of Trento – N. 1380, November 28, 2008
Editor – Maurizio Gentile, Francesco Pisanu
Volume 7 Number 1 – Full Text
Table of contents – Volume 7 Number 1 Leadership for Learning Special Issue
Gentile, M. (2015). The principal leadership. Vol. 7, n. 1, June 2015 (pp. 7-16)Paletta, A. (2015). Leadership for learning: a review of the international literature. Vol. 7, n. 1, June 2015 (pp. 17-37)Paletta, A. (2015). The theoretical construct of leadership for learning. Vol. 7, n. 1, June 2015 (pp. 39-61)
Abstract – This paper focuses on moving from theoretical categories of management and leadership towards a unified concept of managing /leading. Head teachers are in the crossfire of two opposing currents: “systematisers” push for the adoption of rational management, such as performance measurement, strategic planning and organisational design, while on the other hand “humanisers” push for the development of soft variables such as trust, values, human relations and community building. The purpose of this article is to develop a framework of reference useful for observing and appreciating the complexity of the work of the head teacher, directed at governing a dynamic balance between systematising and humanising forces.
Estratto – Questo contributo discute il passaggio dalle categorie teoriche di management e leadership ad un costrutto unitario di managing/leading. I dirigenti scolastici si trovano nel fuoco incrociato di due opposte correnti: i “sistematizzatori” premono per l’adozione di sistemi razionali di gestione, come la misurazione della performance, la pianificazione strategica e la progettazione organizzativa; dall’altro lato, gli “umanizzanti” premono per lo sviluppo di variabili soft come fiducia, valori, relazioni umane, costruire comunità. Lo scopo di questo articolo è elaborare un quadro di riferimento utile ad osservare ed apprezzare la complessità del lavoro del dirigente scolastico, diretto a governare un equilibrio dinamico tra forze sistematizzanti e forze umanizzanti.
Zusammenfassung – Dieser Beitrag behandelt den Übergang von den theoretischen Kategorien Management und Leadership zu einem einheitlichen Managing/Leading-Konstrukt. Die Schulleitung steht im Kreuzfeuer zwei entgegengesetzter Strömungen: die „Anhänger der Systematik” drängen auf rationale Führungssysteme mit Leistungsmessung, strategischer Planung und organisatorischer Projektierung; die „Anhänger der Menschlichkeit” drängen auf die Entwicklung weniger strenger Variablen wie Vertrauen, Werte, menschliche Beziehungen, Aufbau von Gemeinschaft. Ziel dieses Artikels ist es, einen Bezugsrahmen zu schaffen und die Komplexität der Arbeit der Schulleitung zu erkennen und zu verstehen, bei der es darum geht, ein dynamisches Gleichgewicht zwischen System suchenden und Menschlichkeit anstrebenden Kräften zu steuern.
Robinson, J. (2015). Mentoring and coaching for head teachers. A qualitative study of adaptive expertise. Vol. 7, n. 1, June 2015 (pp. 63-68)
Abstract – Schools are complex institutions requiring a high level of performance from the individuals who work there. The role of the principal is increasingly demanding and multi-faceted. While training and development programmes for teachers moving into these management roles are valuable, it is only through experience and time to establish their workplace position that principals can gain the leadership qualities that contribute towards increasing their level of expertise.
Estratto – Le scuole sono istituzioni complesse che richiedono un alto livello di prestazioni dagli individui che lavorano all’interno. Il ruolo del dirigente scolastico è sempre più impegnativo e multiforme. Mentre i programmi di formazione e sviluppo degli insegnanti che si spostano verso questo tipo di figure gestionali sono sicuramente preziosi, è solo attraverso l’esperienza e il tempo necessario per la stabilizzazione della posizione lavorativa che i dirigenti possono ottenere le qualità di leadership che contribuiscono ad aumentare i loro livelli di expertise.
Zusammenfassung – Schulen sind komplexe Einrichtungen, die von den darin arbeitenden Personen ein hohes Leistungsniveau verlangt. Die Rolle des Schulleiters wird immer anspruchsvoller und vielfältiger. Während Schulungs- und Entwicklungsprogramme für Lehrkräfte, die auf diese Führungsaufgaben eingehen, sicher wertvoll sind, können die Führungskräfte jedoch nur durch Erfahrung und die notwendige Zeit zur Stabilisierung ihrer Position jene Führungsfähigkeiten erlangen, die dazu beitragen, ihr Kompetenzniveau zu steigern.
Sammons, P. & Gu, Q. (2015). Models of Leadership and Pupil Outcomes. Vol. 7, n. 1, June 2015 (pp. 69-92)
Estratto – Questo articolo è una descrizione dell’approccio Mixed Method adottato in passato un importante studio sulla Leadership scolastica e sugli esiti di apprendimento degli studenti nel Regno Unito (Day et al., 2007; 2008; 2009; Leithwood & Day, 2008). Il presente lavoro discute, dunque, come abbiamo individuato un campione di scuole efficaci, e migliorate nel tempo, dal punto di vista dei rendimenti scolastici. L’articolo descrive il modo in cui due questionari, uno per dirigenti scolastici e uno per il personale insegnante che collabora con i dirigenti sono stati sviluppati, basati sulla letteratura esistente. Fornisce inoltre informazioni di analisi che abbiamo usato per studiare i diversi set di dati sul rendimento degli alunni e le risposte del personale e dei dirigenti ai nostri sondaggi, cercando di stimare statisticamente gli effetti diretti e indiretti della leadership sui risultati degli alunni.
Abstract – This article is a description of the mixed methods approach adopted in a past major study of School Leadership and Pupil Outcomes in UK (Day et al., 2007; 2008; 2009; Leithwood & Day, 2008). The work then discusses how we identified a sample of academically effective schools, improving over time in terms of performance. It describes the way two questionnaire surveys were developed, one for head teachers and one for teaching staff working with them, based on existing research and literature. It also provides information on the analysis carried out to study the various datasets on pupil attainment and staff and head teachers’ responses to our surveys and how we sought to model the direct and indirect effects of leadership on pupil outcomes using statistical approaches.
Zusammenfassung – Dieser Artikel beschreibt den Mixed-Method-Ansatz, der in einer wichtigen Studie über schulische Leadership und Lernerfolge der Schüler in Großbritannien Anwendung fand (Day et al., 2007; 2008; 2009; Leithwood & Day, 2008). Die vorliegende Arbeit erläutert, wie eine Stichprobe von Schulen zusammengestellt wurde, die gute und über die Zeit verbesserte Lernerfolge aufweisen. Der Artikel beschreibt, wie zwei Fragebögen entwickelt wurden, einer für die Schulleiter und einer für die Lehrkräfte, die mit den Schulleitern zusammenarbeiten, ausgehend von der bestehenden Literatur. Er liefert Informationen über die Analysen, anhand derer die verschiedenen Datenblöcke über die schulischen Leistungen und die Antworten des Personals und der Schulleiter auf die Umfrage untersucht wurden. Dabei hat man versucht, die direkten und indirekten Auswirkungen der Leadership auf die Lernerfolge der Schüler statistisch zu schätzen.
Paletta, A. (2015). Head teachers as leaders for learning: a study in the Autonomous Province of Trento. Vol. 7, n. 1, June 2015 (pp. 93-109)
Estratto – Il presente lavoro sintetizza i presupposti teorici, il disegno della ricerca e le caratteristiche del contesto in cui si è svolto il progetto “Leadership per l’apprendimento”, finanziato e coordinato dall’Istituto Provinciale per la Ricerca, l’Aggiornamento e la Sperimentazione Educativi (IPRASE). Vengono dunque descritti i rapporti tra leadership e accountability, tra leadership e school improvement che fanno da base concettuale al progetto. Il progetto ha visto la partecipazione di 47 scuole della Provincia Autonoma di Trento e relativi dirigenti scolastici, 1.540 insegnanti e 465 collaboratori dei dirigenti scolastici, attraverso una serie di raccolte dati basate su interviste ai dirigenti scolastici, questionari per gli insegnanti e i collaboratori e osservazioni sul campo del lavoro dei dirigenti scolastici.
Abstract – This paper summarises the theoretical assumptions, research design and characteristics of the context for the “Leadership for learning” project, funded and coordinated by IPRASE. The relationship between leadership and accountability and between leadership and school improvement, forming the conceptual basis for the project, are then described. The project saw the participation of 47 schools in the Autonomous Province of Trento and the relative head teachers, 1,540 teachers and 465 administrative staff assisting principals. It involved collecting a range of data based on interviews with head teachers, questionnaires for teachers and administrative staff and observation of head teachers at work.
Zusammenfassung – Die vorliegende Arbeit fasst die theoretischen Annahmen, die Ziele der Forschung und die Merkmale des Kontextes zusammen, in dem das vom Landesforschungs- und Bildungsinstitut IPRASE finanzierte und koordinierte Projekt “Leadership für das Lernen” durchgeführt wurde. Es werden die Zusammenhänge zwischen Leadership und Accountability beschrieben, zwischen Leadership und School improvement, die dem Projekt konzeptuell zugrunde liegen. An dem Projekt nahmen 47 Schulen in der autonomen Provinz Trient und ihre entsprechenden Schulleiter, 1540 Lehrkräfte und 465 Mitarbeiter der Schulleiter teil. Die Erfassung der unterschiedlichen Daten erfolgte durch Befragungen der Schulleiter, durch Fragebögen für die Lehrkräfte und Mitarbeiter sowie durch Beobachtungen der Schulleiter bei ihrer Arbeit.
Paletta, A. & Pisanu, F. (2015). The managerial practice of head teachers: what determines it and how we can assess it. Vol. 7, n. 1, June 2015 (pp. 111-136)
Estratto – Sulla base dai dati raccolti con un’intervista semi strutturata a 46 dirigenti scolastici della Provincia Autonoma di Trento, questo articolo indaga la natura e la qualità delle pratiche di leadership. In accordo con le teorie sistemiche di management ci si chiede se i cinque processi di management, e le 21 pratiche di leadership ad essi sottostanti presentati in altri contributi di questo stesso Special Issue della rivista (Paletta, 2015b), sono presidiati in modo equilibrato dai dirigenti scolastici. Inoltre, l’articolo studia la relazione tra variabili di contesto, tratti personali dei dirigenti scolastici e pratiche di leadership. Un particolare focus dello studio delle pratiche di leadership riguarda le risposte che i dirigenti scolastici danno alle istanze di accountability che provengono dall’amministrazione rispetto alla complessità del loro specifico contesto. A tale riguardo, in accordo con quanto teorizzato da Power (1997), si analizzano gli effetti di “disconnessione-colonizzazione” associati ai sistemi di accountability.
Abstract – Based on data collected from semi-structured interviews with 46 head teachers in the Autonomous Province of Trento, this article investigates the nature and quality of leadership practices. In agreement with systematic management theories, it is debated whether the five management processes and 21 leadership practices underlying them, presented in other contributions in this special issue of the magazine (Paletta, 2015b), are supervised in a balanced manner by head teachers. Furthermore, the article studies the relationship between variables in terms of context, the personal characteristics of head teachers and leadership practices. The study focuses particularly on the response of head teachers to the demand for accountability from the administration in relation to the complexity of the specific context. As regards this, in agreement with the theories of Power (1997), the article analyses the effects of “disconnection-colonisation” associated with accountability systems.
Zusammenfassung – Ausgehend von den Daten, die bei einer halbstrukturierten Umfrage bei 46 Schulleitern der autonomen Provinz Trient durchgeführt wurde, analysiert dieser Artikel die Art und die Qualität der Führungsprakti ken. In Übereinstimmung mit den systemischen Managementtheorien fragt man sich, ob die fünf Managementprozesse und die 21 darunter fallenden Führungspraktiken, die in anderen Beiträgen dieser Sonderausgabe der Zeitschrift (Paletta, 2015 b) vorgestellt werden, von den Schulleitern auf ausgewogene Art und Weise Anwendung finden. Dieser Artikel untersucht weiter das Verhältnis zwischen verschiedenen Kontextvariablen, Persönlichkeitsmerkmalen der Schulleiter und Führungspraktiken. Besonderes Augenmerk liegt darauf, wie die Schulleiter auf die Ansprüche der Verwaltung im Hinblick auf die Verantwortlichkeit reagieren, bezogen auf die Komplexität ihres Kontextes. In diesem Zusammenhang werden, unter Berücksichtigung der Theorien von Power (1997), die Auswirkungen der „Loslösung-Kolonisierung” analysiert, die mit den Systemen der Verantwortlichkeit verbunden sind.
Paletta, A. & Pisanu, F. (2015). Distributed leadership and improving schools. Vol. 7, n. 1, June 2015 (pp. 137-162)
Estratto – L’assunto di fondo da cui partiamo in questo articolo è che connettere le pratiche di leadership con l’insegnamento e l’apprendimento è essenziale per il miglioramento scolastico, ma ciò non può avvenire realisticamente con un sovraccarico di leadership didattica in capo al solo dirigente scolastico. La raccolta di dati sugli insegnanti di 46 scuole della Provincia Autonoma di Trento designati quali figure di leadership distribuita, ha consentito di misurare gli effetti quantitativi della leadership del dirigente scolastico e degli insegnanti sull’impegno al miglioramento. Il paper dimostra che il coinvolgimento degli insegnanti nell’esercizio della leadership didattica agisce come “rete connettiva” tra la gestione manageriale e l’insegnamento-apprendimento, contribuendo alla creazione di capacità di miglioramento continuo all’interno delle scuole.
Abstract – The basic assumption from which we start in this article is that connecting leadership practices with teaching and learning is essential to improve schools, but this cannot realistically take place with an overload of educational leadership on the head teacher alone. The collection of data on teachers designated as figures of distributed leadership in 46 schools in the Autonomous Province of Trento has made it possible to determine the quantitative effects of the head teacher’s and teachers’ leadership on the commitment to improve. The paper shows that the involvement of teachers in exercising educational leadership acts as “linking network” between managerial activity and teaching-learning processes, contributing to capacity building for continuous improvement in schools.
Zusammenfassung – Dieser Artikel geht von der Grundannahme aus, dass eine Verbindung der Führungspraktiken mit der Lehrtätigkeit wesentlich für eine schulische Verbesserung ist. Dies ist jedoch realistisch nicht möglich, wenn die didaktische Leadership alleine beim Schulleiter liegt. Die Daten, die bei den Lehrkräften von 46 Schulen in der autonomen Provinz Trient gesammelt sind, die in die verteilte Führung involviert wurden, ermöglichen es, die quantitativen Auswirkungen der Leadership des Schulleiters und der Lehrkräfte auf die Verpflichtung zur Verbesserung zu messen. Das Essay zeigt, dass die Involvierung der Lehrkräfte in die Ausübung der didaktischen Leadership als “Bindenetz” zwischen Management und Lehrtätigkeit Lernen fungiert und dazu beiträgt, Fähigkeiten zur kontinuierlichen Verbesserung in den chulen zu entwickeln.
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